Az idősebb generáció szerint komolytalan, a legfiatalabbak szerint pedig már leáldozóban van, mégis töretlen a népszerűsége: Mindenki használja a You Tube-ot.

Kétmilliárdan regisztráltak rá, több mint 100 országban van jelen és 80 nyelven érhető el.

A világ legismertebb videómegosztó platformja 2005-ben indult hódító útjára és nagyon hamar népszerűvé vált. A YouTube-ot 2006-ban a Time magazin az év találmányának választotta, nem sokkal később pedig - a világsiker biztos jeleként - felvásárolta a tech óriás Google. Mára az oldal több, mint kétmilliárd felhasználóval rendelkezik, akik átlagosan napi 11 percet töltenek videók nézésével. Elképzelhetetlen mennyiségű tartalom folyik át a platformon nap, mint nap.

A megnövekedett népszerűség jelentősen átalakította a YouTube populáris kultúrában betöltött szerepét. A weboldal már régen nem amatőr cicás videókkal (bár ezek létjogosultsága tagadhatatlan) vonz be tömegeket: youtuberek ezrei gyártanak megélhetésszerűen, profi felszereléssel tartalmakat. Ennek köszönhetően a hétköznapinak mondható témák mellett gombamód szaporodnak a furcsa, meghökkentő vagy némileg problematikus tematikájú csatornák.

Forrás: Pixabay

 

A legfurcsább: ASMR Mukbang

Az egzotikus hangzású elnevezés két szóból áll: az ASMR mozaikszóból és a mukbang kifejezésből. Az előbbi lényegében egy kellemesen bizsergető, nyugtató érzés tarkótájékon, amit bizonyos hangok váltanak ki egyes emberekből. A hanghatás sokféle lehet: a suttogástól kezdve, a papíron futó toll hangján át a rágásig. Itt jön képbe a dél-koreai eredetű mukbang trend, ami lényegében kamera előtti evést jelent és ASMR hangokkal kombinálva egészen furcsa egyveleget alkot, hiszen a videó alatt lényegében nem hallunk mást, mint felhangosított rágást, nyelést és csámcsogást.

A műfaj különösen Ázsiában divatos, ahol a legnépszerűbb csatornáknak több millió feliratkozója van. A többségében fiatal, női videósok abból élnek, hogy kipakolnak egy kisebb családnak elegendő ételt egy asztalra, majd a kamera előtt elfogyasztják azt, természetesen ügyelve arra, hogy a mikrofonnal rögzítsék az összes evéssel járó hangot is.

 

A legkomikusabb: Darknetes csomagok kibontása

Ez a trend pont az, amire a neve utal: youtuberek kibontanak olyan küldeményeket, amiket állítólag az internet mélyebb rétegéiből származó, az átlagember számára elérhetetlen oldalakon rendeltek. Bár van, aki állítja, hogy a csomagok valóban a darknetről származnak, sőt drogokat vagy fegyvereket talált bennük, legtöbbször ott szerepel a videó leírásában a bűvös “for entertainment purposes only” kifejezés. Ezzel az alkotók lényegében elismerik, hogy a képsorok szórakoztatási céllal készültek és nincs sok közük a valósághoz.

A “rejtélyes” csomagokat láthatóan is maguk a youtuberek rakják össze, mégpedig nézettség növelésének reményében. Néhány videó megnézése után egyébként a szemfüles szemlélő észrevehet egy mintázatot: az esetek nagy részében ugyanazok a tipikusan ijesztő dolgok rejtőznek a dobozban. Ilyen például az ijesztő játékbaba, a véres(nek látszó) ruhadarab, hajtincsek vagy összefirkált régi fényképek. Horrorfilmes klisék, újrahasznosítva.

Ennek ellenére a koncepció meglehetősen sikeres: a többségében tinikből álló célközönség akar és tud is borzongani. Végtére is ki ne szeretné azt nézni, ahogy a kedvenc videósa könyékig turkál egy állítólag veszélyes tárgyakat tartalmazó kétes eredetű dobozban?

Szakértők szerint a darkweben a videókban látott pakkoknál kevésbé izgalmas, de sokkal ártalmasabb dolgok cserélnek gazdát - például lopott jelszavak és bankkártya adatok.

Forrás: Pixabay

 

A legnagyobb időrabló: rövid “csináld-magad” videók

Félreértés ne essék, semmi baj nincs a “csinál-magad” - ismertebb nevén DIY - tartalmakkal, sőt. A YouTube egyik nagy előnye, hogy egy internet előfizetés birtokában rengeteg mindent meg lehet tanulni ingyen.

Azonban mindenkinek, aki használja a videómegosztót, ismerősek lehetnek bizonyos párperces, vidám zenével ellátott barkácsolós videók. Nincs szöveg vagy magyarázat, csak színes képsorok, amelyekből olyan ötleteket kaphatunk, amiket igazából sosem akartunk: például, hogy hogyan készítsünk kék tojást vagy emberi hajból és ceruzából rögtönzött sminkecsetet. A dolog érdekessége, hogy ezek a videók mindennek ellenére óriási nézettséget produkálnak: a legismertebb ilyen csatorna, a Five-Minute Craft több mint 73 millió feliratkozóval rendelkezik. Van valami furcsán szórakoztató ezekben a praktikátlan praktikákban - az ember észre sem veszi és már 10-20 percet el is töltött a nézegetésükkel.

 

A legbajosabb: családi vlogok

Utolsó kategóriánk talán nem tűnik furcsának elsőre, de jobban belegondolva mégiscsak van benne valami bizarr. A családi vloggerek ugyanis pontosan azt teszik nap mint nap, mint egy átlagos szülő - azt leszámítva, hogy ezt fel is veszik, kipakolják YouTube-ra és sok pénzt keresnek vele. Ezzel egyébként nem lenne probléma, viszont a videókban - a műfaj természetéből fakadóan - gyakran megjelennek kisgyerekek is. Ironikus módon, a YouTube-ra csak 13 éves kor felett lehet regisztrálni, azt viszont semmi sem szabályozza, hogy a felhasználók hány éves gyerekekről oszthatnak meg tartalmakat. A vloggerek a gyerekeiket sokszor kiszolgáltatott helyzetben, ruha nélkül vagy hiszti közben mutatják meg; olyan felvételeken, amikkel nagy nézettséget lehet elérni. A dolog árnyoldala, hogy ugyanezekkel képsorokkal könnyedén visszaélhetnek, illetve egy-egy kínos pillanat akár felnőtt korukban is kísértheti a gyerekeket.

A szülői felelősség kérdése nem csak itt jelenik meg: Az Egyesült Államokban több olyan botrány is volt, amikor a nézők kihívták a vlogger szülőkre a gyermekjóléti hatóságot, mert a látottak alapján úgy érezték, hogy azok elhanyagoljak vagy bántalmazzák a gyerekeiket.

Legutoljára Myka Stauffer esete váltott ki közfelháborodást: a vloggermami 2016-ban videóban jelentette be, hogy férjével egy sajátos nevelési igényű, kínai kisfiú örökbefogadását tervezik. A folyamat költségigényes volt, így Myka a nézői segítségét kérte, akik közül sokan adakoztak is. A család természetesen végig vlogolta az örökbefogadást, a kisfiúval való első találkozásuk több, mint 5 millió megtekintést ért el. Az örökbefogadott Huxley 2018-ban érkezett meg az Egyesült Államokba, viszont 2020 év elején a család követői azt vették észre, hogy eltűnt a videókból. Pár hónap hallgatás után a szülők bejelentették, hogy Huxley sajátos igényei túl nagy terhet jelentettek számukra és a fiú véglegesen másik családhoz került. Bár volt, aki támogatását és együttérzését fejezte ki a pár felé, a többségi fogadtatás nem volt pozitív: sokan felelőtlenséggel vádolták őket, hiszen tudtak a problémákról mikor örökbefogadták a gyereket. Mások azt feltételezték, hogy mindvégig ez volt a terv és a Staufferek csak pénzt akartak keresni az örökbefogadással.

A YouTube-on mindig is voltak és lesznek is fura, megosztó és egyenesen káros tartalmak, emellett viszont a platformon nagyon sok jó tartalomgyártó és értékes videó is megtalálható.

Fontos tudni, hogy a végső döntés mindig a nézők kezében van: a megtekintéseinkel és a felirakozásainkkal “szavazunk”; mégpedig arra, hogy kinek biztosítunk platformot.

Nyitókép: Pixabay