Kőbányán, a Jegenyefa utca környékén járva az embert furcsa érzés keríti hatalmába: egészen olyan, mintha turista lenne a saját hazájában. A kerület ezen része ugyanis egy sajátos világot rejt, a kínai negyedet.

A hirdetőtáblákon és feliratokon kívül a boltok és az éttermek  - és a bennük dolgozók - is arról tanúskodnak, hogy itt kínaiak élnek és dolgoznak. 

Persze az általános vélekedés a kínai negyedekről az, hogy zajosak és zsúfoltak, tele emberrel és soha meg nem szűnő nyüzsgéssel. A budapesti Chinatown (ahogy a negyed lakói nevezik) viszont pont ennek az ellentéte: egy átlagos hétköznapon az éttermekben ücsörgő néhány vendégen és a boltokban dolgozókon - na meg a hozzánk hasonló “turistákon” - kívül szinte teljesen üresek az utcái.

Ez azért van, mert a munka java az épületeken belül történik: a legtöbb bolt ugyanis nagykereskedés, ami komoly áruforgalmat bonyolít. Itt, kőbánya közepén van Magyarország legnagyobb kínai árucikk kereskedelmi központja.

Gazdasági központ Kőbánya szívében

“Nem csak Magyarországé, hanem egész Közép-Európáé”

- mondja Henry, a Monori Center munkatársa lapunk kérdésére. Ő és kollegája, Ann felelnek a környék legnagyobb cégének marketingjéért, de az egész negyedet érintő programokat is ők viszik.

A pár utcányi területen ugyanis minden épület a Monori Center tulajdona: bérbeadóként a cég koordinálja a területfejlesztést és segíti a náluk székelő vállalkozások mindennapjait.

Henry hozzáteszi: Magyarország központi elhelyezkedése miatt remek elosztóközpont. Nem ritka, hogy a Romániában, Slovákiában, Ausztriában vagy akár a Balkánon eladott termékek hazánkon keresztül érkeztek meg a célországba.

A nagykereskedések föként ruházati cikkekkel foglalkoznak, de akad háztartási eszközöket és irodaszereket árusító bolt is.

Erről elsőre a kérdéses minőségű kínai ruhák juthatnak eszünkbe, amiket csupán néhány utcával odébb, a Kőbányai úti piacon árusítnak, de Henry elmondja, hogy maga a Monori Center semmilyen kapcsolatban nem áll a néhai józsefvárosi piac utódjával. Vannak olyan bérlőik, akik ottani árusoknak is adnak el, de ennyiben merül ki a kettő közötti összefüggés.

“A negyedben két nagy üzlet is található” - teszi hozzá Ann. Ezekben élelmiszereket és olyan cikkeket lehet kapni, amik fontosan az itt élő kínaiak számára.

“A kínai konyhában több olyan eszközt is használunk, amit Európában nem könnyű beszerezni, ezeket az itt élők megvehetik a szupermarketben” - mondja. 

A Monori Centernek szemmel láthatóan fontos, hogy a bérlőik otthon érezzék magukat: a nagykereskedéseken és a szupermarketeken kívül 18 étterem és három templom szolgálja a kényelmüket. Ezeken jól látszik, hogy nem az idetévedő magyarokra, hanem a helyi közösség igényeire vannak szabva. Az éttermekben a legtöbb menüsor csak angol és kínai nyelven érhető el, az ételek pedig nem a városszerte megszokott kínai gyorsbüfék világát idézik.

Ez persze nem azt jelenti, hogy a helyiek nem fogadják nagy vendégszerettel a betévedőket: a nyelvi akadályok ellenére ők is ugyanolyan bőságes és udvarias kiszolgálásban részesülnek, mint a kínaiak.

A kínai éjszakai piac, ami elvarázsolta a magyarokat

Ilyen belső igény szülte a budapesti Chinatown legnépszerűbb programját, a nyári “Night Marketet” is. 

Ez egy olyan, egész nyáron át tartó piacszerűség, aminek során a környékbeli éttermek standokat és asztalokat állítanak fel a negyedhez tartozó parkolóban, a látogatók pedig mindenhonnan rendelhetnek valamit, ami tetszik nekik. az ételeket vagy a standok mögött vagy az éttermekben készítik el frissen. A piac délután nyit ki, de igazán aktívvá este válik: azoknak a látogatóknak, akik szeretnék az igazi, “keleti” nyüzsgést megtapasztalni, hétköznap késő este érdemes meglátogatni a helyet, mert olyankor garantáltan tele lesz kínaiakkal.

“Lényegében honvágyunk volt”

- válaszolja nevetve Henry arra a kérdésre, hogy honnan származik az éttermi kitelepülés gondolata.

Ann elmeséli, hogy Ázsia bizonyos országaiban, például Kínában és Vietnámban rengeteg ilyen éjszakai piac van. A kisterületű otthonok és a hosszú munkaórák miatt teljesen általános szokás, hogy késő este vásárokon ülnek össze a családok és a barátok vacsorázni. Ekkor mindenki mindenfélét rendel, amit aztán közösen fogyasztanak el. Az étkezés nem csak arról szól, hogy mindenki szépen megeszi a saját fogását, hanem egyfajta közösségi program is, amihez hagyományos ételek is fűződnek.

“A sör, a grillezet húsok és tengeri herkenytyűk például nagyon tipikusak az éjszakai piacra” - részletezi Ann. Bár Kínában egész évben működnek az ilyen piacok, Budapesten csak átmeneti jelleggel, nyaranta szervezik meg a night marketet.

A tíz éve indult programot az első években szinte csak az itt élő kínaiak ismerték.

“Magyarok csak akkor jártak ide, ha volt kínai ismerősük vagy valamilyen kötődésük Kínához” - mondja Henry a kezdetekről. 

A válasz viszont elsöprően pozitív volt: bárki, aki járt a night marketen, megszerette azt. 

“Mindenkitől nagyon pozitív visszajelzéseket kaptunk” - teszi hozzá Ann.

Bár már a pandémia előtti időszakban is egyre több magyar jelent meg a vásáron, hogy kipróbálja az autentikus ételeket, az igazi változást - érdekes módon - a pandémia hozta meg: 2020 nyarán vált igazán felkapottá a program. Ekkor kezdtek róla először írni az újságok és találták meg maguknak a helyet a gasztrobloggerek.

“A Chinatown Night Market népszerű lett a közösségi médiában” - magyarázza Henry.

Ez különösen jól jött - teszi hozzá Ann - ugyanis ekkor a helyiek körében a szokásosnál kisebb volt az érdeklődés, mivel a kínai közösség a magyar lakosságnél sokkal komolyabban vette a járványügyi intézkedéseket, így a szociális távolságtartás intézményét is, ami miatt kevesebben mentek ki a piacra. Emellett a gazdasági helyzettől tartva a vállalkozók egy része egyszerűen felszámolta a magyarországi üzletét és visszatelepült Kínába.

És hogy mégis mi vonzza a külváros eldugott sarkán lévő kínai piacra a magyarokat? Erre a Monori Center munkatársai szerint a válasz a különleges atmoszférában rejlik.

“Ez egy minden-az-egyben élmény”

- mondják.

A program ma már olyan nagy népszerűségnek örvend, ami a kezdetek kezdetén elképzelhetetlen volt a kínai közösség számára. 

A nyolcvan asztalos piacon rendszeres a teltház és az éttermek alig bírják a nagy, nyári keresletet.Bár pontos számaik nincsenek, az biztos, hogy az elmúlt években magyarok tízezrei látogatták meg a piacot minden nyáron. Henry szerint a séfek teljesen kimerülnek a végére, de még így is megéri, mert sok idelátogató “turista” annyira megszereti az ételt, hogy törzsvendéggé válik és évközben is eljár az étterembe.

“Nagyon hálásak vagyunk a pozitív fogadtatásért és reméljük, hogy a Chinatown Night Market sokáig ilyen népszerű marad”  - összegzi Ann.